Utforska & undersöka...

 
 
Vi gör en kemisk reaktion som gör att koldioxid bildas...och släcker ljuset! Koldioxid är en tung "luft"!
 
Ytspänning gör att mer vätska får plats och att dropparna blire större!


Vikten minskar minsann när koldioxid bildas och stiger ur lösningen...


Minsta sockret löser sig snabbast i vatten!  



 Icke-newtonsk vätska! Vilket konstigt beteende :)
 
Roligt och lärorikt med olika experiment!! 

Nordens Ark!

Mycket givande och vacker dag, när vi till slut lyckats komma fram med trasigt avgasarsystem ;) Svårt/omöjligt att inte fångas av djuren och deras historia och öde vår proffsiga guide berättade för oss om...
 
 
 
   
 
 
Det bästa av allt var att Nordens Arks arbete inger hopp för att det går att hjälpa utrotningshotade djur! Tänk om det fanns fler av så'na här ställen! Vi blev också förvånansvärt (!) gripna av lantgården. Det är lätt att tänka att "det är ju bara vanliga, kända djur, bara intressant för de allra minsta", men nej det var jätte givande och fascinerande! Dessutom var det inga "vanliga" djur man idag träffar på ute på gårdarna utan ursprungliga lantraser som hade kvar de allra bästa av egenskaper vad det gäller motståndskraft och kvalitet på deras "producerande" , dock inte vad det gällde kvantitet! Vi diskuterade vad som långsiktigt! egentligen är mest lönsamt för oss människor...!? Hållbar utveckling! Mycket fina djur med mycket personlighet! Vi stannade extra länge hos mysfåren!! Inte så konstigt...
 
Vi skulle verkligen önska att många skolklasser, förhoppningsvis våra egna framtida, fick komma hit och uppleva och lära! Det är perfekt med en gullig expertguide som vet så mycket om alla djur och som barnen kan fråga vad de vill! Vi fick veta att djuren också har en mycket positiv, nästan meditativ inverkan på barn som tycker att det är jobbigt att sitta stilla och koncentrera sig, vilket ju gäller de flesta barn egentligen, bara det ett en del har lättare att anpassa sig...Nordens Ark får ett mycket högt betyg av oss! Vilken himla tur att vi kom fram till slut!
 
 
 

Evert råkar ut för trubbel påväg mot Nordensark



Hej kära läsare! 
När vi åkte mot nordensark fick vi fel på bilen och fick stanna vid en bensinmack och be om hjälp. Hjälpen kom efter en halv timma och Evert var lite smått stressade och även oroliga för om vi skulle komma hem eller inte, vi var ju ändå en timma bort från Lidköping. Allt slutade bra iaf, killen som kollade på bilen åt oss var trevlig och nu fortsätter vi vår resa mot nya äventyr, nästa stopp Nordensark! 

P.S. Vår bil låter väldigt mycket och vi kan inte garantera att vi hör vad ni säger i fortsättningen... 

Trevlig fredag önskar Evert! 

Stenungsund

Bilder från dagen:





































Inom vilka arbetsområden/teman skulle det passa speciellt bra med ett besök på Molekylverkstan för en klass F-3? 
Många olika områden skulle passa bra för ett besök! T.ex olika ekosystem, kroppen med organen och sinnena, balans, tyngdpunkt och jämvikt, materials egenskaper, vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de sorteras, vattnets olika former, luftens egenskaper, enkla lösningar och blandningar inklusive avdunstning och filtrering och med på köpet kommer då naturvetenskapliga undersökningar genom experimenten... Men om vi ska välja ett område så väljer vi att arbeta med det centrala innehållet:

  • Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten. 
  • Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna:  avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
 
Alltså fokus på vatten och vattnets egenskaper. Detta valde vi eftersom det var det vi fick se mest av när vi själva var där. Och vi tyckte det var väldigt roligt, och tror att barnen också skulle tycka det. Beroende lite på hur besöket är upplagt så rör det vid lite olika förmågor och arbetssätt som finns med i Lgr11.
 
Ge exempel på övningar/aktiviteter i Molekylverkstans utställning som illustrerar några viktiga begrepp som har med materia/materials egenskaper att göra.
I själva utställningen kanske vi inte uppfattade att det fanns så mycket av detta, inte explicit i alla fall, men däremot mycket genom laborationerna, experimenten och med en kompetent handledare och lärare t.ex. materias förändrade beteende/form vid kemiska reaktioner och dessutom i en hållbar-utvecklings-anda! Vi skulle ha uppskattat att ha någon "guid" med även i utställningen, och någon som kunde ha uppmärksammat oss på rätt saker. 
 
Ge exempel på någon aktivitet i utställningen som ni i gruppen tyckte var speciellt intressant/spännande.
Vi tyckte mest om experimenten med en kunnig persons närvaro men även många saker i utställningen. Det hade nog varit till hjälp att ha en "guide" där också även om det fanns skriftliga instruktioner och förklaringar, frågor uppstår alltid! :) Om vi ska välja någonting blir det på plats två: pusslet av kroppens "innehåll" och ögats. Det hjälper nog elever att verkligen få "en känsla" av var sakerna sitter. Sådana modeller/pussel i skolorna tack! :) Och på första plats kommer det självfungerande/välfungerande/välbalanserade ekosystemet som var skapat i en stor bokal och som skötte sig helt självt. Vi tycker att ekosystemet och ekologi är en slags nyckel till att förstå hur så mycket annat "hänger ihop" och påverkas, särskilt med tanke på att hållbar utveckling ska genomsyra all undervisning och få eleverna att förstå konsekvenser på längre sikt och så har vi ju arbetat med detta en hel del i kurserna så att det kändes lite " hemtrevligt" :)

Studiegruppen pluggar....eller?


Stackars Emilia blir trampad i ansiktet :/ 


Redigare töser får man leta efter!


Tadaaa, ni hittade en!

Exkursion Skalbanksmuséet

Här kommer bilder från den regninga dagen på skalbanken:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Om det är något Evert är bra på så är det att hitta nya vänner, möt grodan Göran!
 


 
 
Inne på muséet

 
Larvena Klas och Benny tycker att det är gott med skal (Y)
 
Repetition av arter inför tentan!

14/10-13

Idag gjordes det experiment under Magnetism- och elektroniköreläsningen!


Vad händer om man gnuggar två ballonger mot håret och sedan hänger upp dem i snöre?
 
 
 
 
De åker från varandra eftersom båda bir negativt laddade

 
Vad händer om man gnuggar en linjan mot en handduk och sedan håller linjalen nära en vattenstråle?

 
Vattenstrålen viker sig mot linjalen 

 
 
Vi testande olika kopplingsscheman!

 


 


Utflykt till Strömsund 11/10-13


































Föreläsning Introduktion didaktisk naturkunskap+lab

 
 
Vi blandar 3 dl vatten (fingervarmt), ett halvt paket jäst och 2 msk socker.
 
 

 

 
 
 
Koldioxid gör så att ballongen reser sig, eftersom svampen i jästen "äter" sockret. 
 
 
 

evertnaturvetenskap.blogg.se

En skolblogg av Maria, Meliha, Malin & Emilia

RSS 2.0