Hållbar utveckling

Ett intressant & innehållsrikt seminarium denna eftermiddag! Ett ämne man inte kan låta bli att bli engagerad i, med många stora & viktiga frågor. Sammanfattningsvis var alla överens om människans ödesdigra påverkan på vår planet & att alldeles för lite görs för att förändra detta. En hållbar utveckling ska ju gynna alla människor, alla djur och vår värdefulla natur, som ger oss både värdefulla naturresurser & ekosystemtjänster! Detta är idag inte fallet utan människan överutnyttjar, överexploaterar, förstör och förgör, speciellt av de utvecklade, rika, moderna & "välutbildade" länder, med global uppvärmning med klimatförändringar, artutrotning, miljöförgiftning & habitatförstöring som följd. Vi var också överens om att vår värdefulla natur behöver lyftas fram & värdesättas som sig bör. Vi lever ju i ett samhälle som med alla tekniska hjälpmedel och materiella bekvämligheter kanske kommit för långt bort från naturen & det naturliga & behöver kanske oftare påminna oss själva om hur värdefull den verkligen är? Vi diskuterade verktyg och metoder för att motverka kommande katastrofer för vår värld. Det är en svår fråga men några förslag var ändrade livsvanor, medveten konsumation, kunskap om detta till alla, politiska regleringar som stöd för att tvinga oss "egoistiska" & "lata" människor. Vår lärare berättade att om man lyckades höja välståndet hos de fattiga så skulle färre barn födas, färre munnar att mätta, vilket i sin tur ju innbär en mindre belastning på vår fina, blå planet! En annan av våra utmaningar är ju just den ökade befolkningen, ofta på jordens redan mest utsatta områden.
 
Det här är en mycket viktig fråga att uppmärksamma våra elever på. Tillsammans med de andra grupperna diskuterade vi hur vi skulle kunna arbeta med hållbar utveckling i en klass. Här är några förslag: ämnesövergripande temaredovisning och då få in fler ämnen i detta projekt. Att lära och utföra källsortering tillsammmans med eleverna, ha en egen kompost att studera, främja & utvecka elevernas naturliga intresse för djur & natur, lite klurig problemlösning i detta ämnen; barn är så innovativa & kreativa!, filmer & böcker som tar upp ämnet, studiebesök & utflykter, ett utmärkt tillfälle att lära & förklara allemansrätten: "inte störa & förstöra". Sedan givetvis att ge dem redskap som ett kritiskt förhållningssätt, baskunskaper i naturvetenskap med viktiga ord & begrepp som hjälper dem att förstå olika sammanhang. Vi tror att det är mycket viktigt att trots alla utmaningar änså inge eleverna att det finns hopp och att det går att påverka & förändra. Alla behövs; ingen kan göra allt men alla kan göra lite! :)


Kommentarer
Den Blå Gruppen

Bra och viktiga reflektioner ni hade kring hållbar utveckling. Vilka bra förslag ni hade, på hur man skulle kunna jobba med en klass om ämnet.

2013-09-30 @ 20:03:30
URL: http://denblagruppen.blogspot.se
Skogsmullarna

Vi håller med er om att människan har haft stor påverkan på att jorden blivit som den är. Vi tycker att det är bra att ni tog upp att man måste visa eleverna att det finns hopp om att påverka och förändra. Fin slutrad: ingen kan göra allt, men alla kan göra lite :)

2013-10-01 @ 14:51:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

evertnaturvetenskap.blogg.se

En skolblogg av Maria, Meliha, Malin & Emilia

RSS 2.0