Kroppen

Experiment 1
 
Hålla andan
 
Meliha håller andan efter att ha vilat under en tid. Hon klarade att hålla andan i 35 sek.
 
Meliha hyperventilerar en stund och efter det håller hon andan och får tiden 26.
 
Vi provade även att Meliha skulle stå och hopp en stund och sedan prova att hålla andan. Då fick hon tiden 28 sek. 
 
Musklerna behöver mer syre vid ansträngning vilket gör att det blir jobbigare att hålla andan i lika lång stund som när man "utvilad" och mer beredd på att varava ner och andas in mer luft innan man påbörjar experimentet. 
 
 
Expriment 2
 
Astma
 

Malin ska andas genom fyra sugrör, endast genom dessa!

För att försäkra sig håller hon för näsan...
Sedan promenerade hon omkring så där en stund & tog allt eftersom bort ett sugrör i taget att andas genom, tills hon slutligen bara hade ett kvar...Det var riktigt jobbigt redan när två sugrör återstod tyckte Malin. Är det så här när man har astma?! :(
 
 
 DiNO:
 
Doften sprider sig i luften. Den går ut med molekylerna i lyften och flyttas sedan med dem till näsan. När molekylerna är tillsammans packade i en parfymflaska så ser vi dem som en flytande vätska, men när vi sprayar på oss parfymen så sprider sig dessa molekyler på både vår kropp och i luften runt oss. Sprayar man riktigt nära kroppen så kan man se hur parfymen syns som ett litet vått lager på huden. Den delen som försvinner ut i luften kan vi inte se men vi känner lukten av den. Då luften inte står still på ett ställe gör att även lukten förflyttas tillsammans med luftmolekylerna. Allt består av molekyler och atomer, även lukt.
 
Bedömning: Svaret tycker vi är lite sämre än det som har givits som elevexempel på hållplats tre, det på hållplats tre känns mer tydligt, och det är också bra med en bild. Vårt svar känns ändå bättre och tydligar än det på hållplats två. Men om svaret skulle komma från någon som går i årskursen som uppgiften är anpassad till (åk. 4-6) så skulle vi bedömma det till hållplats tre. 
 
Organmemory:
Meliha var vinnaren i vår turnering! Det var inte särskillt svårt för oss, och vi kan tänka oss att det inte är så svårt för barn heller. Det var roligt att det stod fakta längst ner på sidan samtidigt som man spelade. Dock kanske man inte som barn skulle titta så mycket på det om man som barn skulle spela. 


Kommentarer
Skogsmullarna

Vilka bra övningar ni hade valt. Detta kan ju vara intressant och roligt för eleverna att pröva och sedan ha en diskussion om tex varför man kan hålla andan längre när man vilat än när man hyperventilerat.

2013-10-01 @ 14:47:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

evertnaturvetenskap.blogg.se

En skolblogg av Maria, Meliha, Malin & Emilia

RSS 2.0