Evert pluggar på!

En sen söndag med mat, godis och frukt sitter vi här och pluggar


Åkerström 27/9-13

Under fredagen var vi vid Åkerström, och vi hade väldigt tur med vädret! Vi fick bland annat göra en mini-naturruta där vi skulle göra ett diagram över  vilka arter det fanns. Här är bilder från dagen:

 
Kryp vi hittade i vår naturruta, bland annat någon slags spindel och en bärfis, som Meliha precis döpte till Björne-bärfis...

Här är vårt diagram!


Björne-bärfis och hans spindel-kompisar














Vi såg ett rådjur






 
 
 

Kroppen 26/9-13

Blev bara några få bilder från dagens experiment, hade fullt upp med att utföra de :)




Vi testar lungkapaciteten. Bara å blåsa!

Emilias lungor är grymt bra!

Nämen, vart tog pricken vägen?


Vi reagerar!

Kroppen

Experiment 1
 
Hålla andan
 
Meliha håller andan efter att ha vilat under en tid. Hon klarade att hålla andan i 35 sek.
 
Meliha hyperventilerar en stund och efter det håller hon andan och får tiden 26.
 
Vi provade även att Meliha skulle stå och hopp en stund och sedan prova att hålla andan. Då fick hon tiden 28 sek. 
 
Musklerna behöver mer syre vid ansträngning vilket gör att det blir jobbigare att hålla andan i lika lång stund som när man "utvilad" och mer beredd på att varava ner och andas in mer luft innan man påbörjar experimentet. 
 
 
Expriment 2
 
Astma
 

Malin ska andas genom fyra sugrör, endast genom dessa!

För att försäkra sig håller hon för näsan...
Sedan promenerade hon omkring så där en stund & tog allt eftersom bort ett sugrör i taget att andas genom, tills hon slutligen bara hade ett kvar...Det var riktigt jobbigt redan när två sugrör återstod tyckte Malin. Är det så här när man har astma?! :(
 
 
 DiNO:
 
Doften sprider sig i luften. Den går ut med molekylerna i lyften och flyttas sedan med dem till näsan. När molekylerna är tillsammans packade i en parfymflaska så ser vi dem som en flytande vätska, men när vi sprayar på oss parfymen så sprider sig dessa molekyler på både vår kropp och i luften runt oss. Sprayar man riktigt nära kroppen så kan man se hur parfymen syns som ett litet vått lager på huden. Den delen som försvinner ut i luften kan vi inte se men vi känner lukten av den. Då luften inte står still på ett ställe gör att även lukten förflyttas tillsammans med luftmolekylerna. Allt består av molekyler och atomer, även lukt.
 
Bedömning: Svaret tycker vi är lite sämre än det som har givits som elevexempel på hållplats tre, det på hållplats tre känns mer tydligt, och det är också bra med en bild. Vårt svar känns ändå bättre och tydligar än det på hållplats två. Men om svaret skulle komma från någon som går i årskursen som uppgiften är anpassad till (åk. 4-6) så skulle vi bedömma det till hållplats tre. 
 
Organmemory:
Meliha var vinnaren i vår turnering! Det var inte särskillt svårt för oss, och vi kan tänka oss att det inte är så svårt för barn heller. Det var roligt att det stod fakta längst ner på sidan samtidigt som man spelade. Dock kanske man inte som barn skulle titta så mycket på det om man som barn skulle spela. 

Hållbar utveckling

Ett intressant & innehållsrikt seminarium denna eftermiddag! Ett ämne man inte kan låta bli att bli engagerad i, med många stora & viktiga frågor. Sammanfattningsvis var alla överens om människans ödesdigra påverkan på vår planet & att alldeles för lite görs för att förändra detta. En hållbar utveckling ska ju gynna alla människor, alla djur och vår värdefulla natur, som ger oss både värdefulla naturresurser & ekosystemtjänster! Detta är idag inte fallet utan människan överutnyttjar, överexploaterar, förstör och förgör, speciellt av de utvecklade, rika, moderna & "välutbildade" länder, med global uppvärmning med klimatförändringar, artutrotning, miljöförgiftning & habitatförstöring som följd. Vi var också överens om att vår värdefulla natur behöver lyftas fram & värdesättas som sig bör. Vi lever ju i ett samhälle som med alla tekniska hjälpmedel och materiella bekvämligheter kanske kommit för långt bort från naturen & det naturliga & behöver kanske oftare påminna oss själva om hur värdefull den verkligen är? Vi diskuterade verktyg och metoder för att motverka kommande katastrofer för vår värld. Det är en svår fråga men några förslag var ändrade livsvanor, medveten konsumation, kunskap om detta till alla, politiska regleringar som stöd för att tvinga oss "egoistiska" & "lata" människor. Vår lärare berättade att om man lyckades höja välståndet hos de fattiga så skulle färre barn födas, färre munnar att mätta, vilket i sin tur ju innbär en mindre belastning på vår fina, blå planet! En annan av våra utmaningar är ju just den ökade befolkningen, ofta på jordens redan mest utsatta områden.
 
Det här är en mycket viktig fråga att uppmärksamma våra elever på. Tillsammans med de andra grupperna diskuterade vi hur vi skulle kunna arbeta med hållbar utveckling i en klass. Här är några förslag: ämnesövergripande temaredovisning och då få in fler ämnen i detta projekt. Att lära och utföra källsortering tillsammmans med eleverna, ha en egen kompost att studera, främja & utvecka elevernas naturliga intresse för djur & natur, lite klurig problemlösning i detta ämnen; barn är så innovativa & kreativa!, filmer & böcker som tar upp ämnet, studiebesök & utflykter, ett utmärkt tillfälle att lära & förklara allemansrätten: "inte störa & förstöra". Sedan givetvis att ge dem redskap som ett kritiskt förhållningssätt, baskunskaper i naturvetenskap med viktiga ord & begrepp som hjälper dem att förstå olika sammanhang. Vi tror att det är mycket viktigt att trots alla utmaningar änså inge eleverna att det finns hopp och att det går att påverka & förändra. Alla behövs; ingen kan göra allt men alla kan göra lite! :)

Vad säger räven egentligen?

 

Benjamin är kittlig på föreläsningen

 

Kraft & rööööörelse: Vad är/innebär tyngdpunkt?

Årskurs F-3
                                            
 
På första bilden ser vi hur eleven kan hitta balanspunkten genom att balansera en blyertspenna på fingret. När pennan har balans är stället ovanför fingret pennans balanspunkt och själva fingret blyertspennan balanserar på kallas stödyta. På nedre bilden gör vi likadant fast elevern får hitta balansen med hela kroppen. 
 
Denna bilden visar att massan skall vara jämd fördelad inte volymen. Skenet kan bedra!
 
Man skulle kunna säga att tyngdpunkten är precis där ett föremåls/en persons "balans" infinner sig och på samma gång. Man kallar också det som finns under tyngdpunkten för stödyta, om tyngspunkten vilar på stödytan har föremålet balans, men flyttas det utanför skapas en obalans och föremålet kan ramla av. Därför blir det enklare att hitta en balans om stödytan är större.
 
Eleverna får själva prova med att försöka få objekt att balansera eller hänga rakt. De kan också pröva med sina egna kroppar på skolgården/lekparken genom balansgång och på gungbrädor. Genom att prova sig fram till tyngdpunkten kommer de att märka att tyngdpunkten inte alltid är där den ser ut att vara, som till exempel osymmetriska objekt, utan att de beror att dess tyngd är jämt fördelad...
Samtidigt kan eleverna också få testa vilken skilnad det gör att ha en stor respektive liten stödyta i förhållande till storleken på föremålet.
 
 

Innovatum 17/9-13

Under tisdagen hade vi en heldag på Innovatum i Trollhättan. För att beskriva dagen med ett ord: ROLIGT! Men självklart också väldigt lärorikt, och Jerry som guidade oss där lärde oss väldigt mycket kring bland annat densitet och elektrisitet.
Här kommer ett gäng bilder från dagen:
 

Vi fick sortera olika föremål efter om vi trodde att de skulle flyta eller inte 


Jerry visade att olika vätskor kan lägga sig i lager på grund av sin densitet


Vi fick testa att få en potatis att flyta genom att hälla rejält med salt i vattnet


Vi formade modellera så att den skulle flyta. Tricket är att "lura" vattnet och att få modelleran att ta större plats än vad den egentligen gör i en klump, precis som det är för båtar.
 

Vem tänker minst? Meliha såklart
 

En mycket jämn och spännande match
 
Denna skärm visade hjärnans aktivitet
 
livet i en såpbubbla
 

Vi blev som barn på nytt och tog oss en liten sväng på rullbrädebilarna

 
Vi testade konvexa och konkava speglar på avdelningen för de allra minsta (0-3 år)
 


Det blev riktiga fighter på något som liknar en dansmatta som tränar reaktionstid. Meliha vann en hund med 31 sekunder
 

Emilia spelar på "Orgeln"
 
Vi gick på disco, det var väldigt crowded...
 



Maria testar blixtrummet
 
Här är resultatet
 
Genom att använda sig av de fyra elementen, vatten, luft, eld och jord, som symboliserades av klossar kunde vi på en skärm bygga olika former av liv. 
 





Sist på dagen hade Jerry en elshow för oss, där han visade lite olika experiment som rör elektrisitet. Här visas det hur elektroner hoppar in i ett ljusrör och får det att lysa.
 
Här visar Jerry hur friktion kan skapa elektrisitet
 
Vi leder ström...
 
 



Meliha fick en ny frisyr...
 
 
 
Reflektion:
 
Trekamp
 
Till vår trekamp vill använda oss av aktiviteter som gör att eleverna både måste tänka till och samarbeta. Den första aktiviteten skulle vara den med de fyra elementsklossarna (bild finns uppe), vi skulle förklara de fyra elementen och deras relation till varandra och sedan be eleverna skapa olika figurer som vi sedan innan bestämt. Detta gör att eleverna måste samarbeta, tänka logiskt och försöka sig fram för att se sambanden. Nästa station vore att få upp en bubbla över huvudet utan att den går sönder. Varje deltagare i laget ska göra detta, man får ta hjälp av sina lagkamrater. Detta ser vi som en öving som bygger på samarbete och att inte konkurrera inom laget utan att få med sina kamrater. Till sist skulle vi vilja ha brain activity som slutstation. Tanken bakom denna övning är att få personen att varva ner och inte vara uppjagad och stressad. Eleverna skulle vara tvugna att varva ner för att få ett så bra resultat som möjligt. De skulle också få med sig hur de ska göra för att varva ner in i framtiden. 
 
 
Upplevelser av olika krafter
 
Rullbrädebilarna - vår muskelstyrka gör att vi får en dragkraft på rullbrädebilen, men man måste ändå ta i för det finns en friktionskraft som motverkar. 
 
Säkerhetsaspekter
 
Att begränsa området där eleverna vistas och ha uppsyn för att det inte ska ske olyckor så som att komma bort eller skada sig genom att ramla i trappan eller stoppa fingrar/händer där man kan skada sig. Läsa instruktioner och säkerhetsföreskrifter.  
 
Vår favorit

Det fanns mycket som vi verkligen fastnade för vilket gör det svårt att välja en favorit. Att sätta samman klossarna som symboliserade de olika elementen var kul då vi fick samarbeta för att få fram olika figurer. "dansmattan" och brain activity var skoj då man tävlade mot varandra på ett roligt sätt samt var tvungen att "tänka för mycket" respektive "inte tänka alls". 
 
 

Studiegruppsarbete: Eld

För att det ska bli eld behövs det tre saker; syre, värme och något som brinner. Det finns många saker som brinner, till exempel trä. Det behöver vara ungefär 300 grader för att trä ska börja brinna, det kan jämföras med de 200 grader som man vanligtvis brukar ha i ugnen eller vi människor som har en kroppstemperatur på ungefär 37 grader. Syre är något som finns i luften omkring oss, alltså kan man också säga att det behövs luft för att det ska bli en eld. Om man skulle ta bort något av de tre sakerna, syre, något som brinner eller värme, så kan det inte börja brinna. Man kan säga att de tre delarna till eld ingår i en kemisk reaktion när det blir eld. Här är en eldtriangel som visar de tre olika delar som behövs för att det ska bli eld:


 

Om man håller händerna över till exempel ett ljus eller en brasa så kan man känna att det är varmt, och det är kanske inte så konstigt eftersom det behövs ganska höga temperaturer för att det ska vara möjligt att starta en eld. Dels därför måste man vara väldigt försiktig när man är i närheten av eld. Eld sprider sig snabbt, då den hittar nya saker som brinner lätt. Om man hittar en grillplats ute i skogen ser man ofta att det ligger stenar kring där elden brukar vara, detta är för att sten inte brinner. Elden har det då väldigt svårt för att ta sig förbi stenarna och håller sig då där man vill ha den. Det är dock viktigt att fylla på med mer bränsle om man inte vill att elden ska dö.


 

Här är ett filmklipp som förklarar lite mer kring eld, bland annat mer kring eldtriangeln men också hur man släcker eld och vad rök är. Viktigast är dock det kring farorna med eld och brandrök. Vid ett lektionstillfälle skulle det vara bra att visa denna, för att ge eleverna chansen att få en mer komplett bild.

http://www.ur.se/Produkter/174311-Struten-Vad-ar-eld

Föreläsning Kraft och rörelse



Geologiskt fenomen


Detta geologiska fenomen är känt som en Danxia landform, och finns på flera platser i Kina. Detta exempel ligger i Zhangye, Gansu-provinsen. Färgen är ett resultat av miljontals år av ackumulerad röd sandsten och andra sediment som har torkat och oxiderat.

Havets hus 13/9-2013

Under fredagen den trettonde var vi först vid stranden i Lysekil och fick höra lite om området, vi tittade också på lite typiska arter på vägen dit. Vi gjorde också konstverk inspirerade av havet på stranden. 


Kaprifol, Bohusläns landskapsblomma


En rosa jättebalsamin

Utsikt över Gullmarnsfjorden, sveriges enda fjord


En Eremitkräfta som hittades på stranden

Everts konsverk

Det började regna ganska rejält...


Sedan åkte vi vidare till Havets hus!


Pelle-plattfisk (Everts nya bästis). Ena ögat har nu vandrat upp så det sitter på samma sida som det andra. Därför simmar fisken på sidan och ser platt ut. 



Sjöstjärnor från klappakvarium
Sjöborre, på bilden syns sjöborrens mun som sitter på "undersidan"



Evert på havets hus



Evert hittar en till ny kompis!!


Ser lite förvånad ut...

Lysekil 13/9

Trötta Evertar dunkar Astrid Lindgren låtar i bilen på g till Lysekil!




Djur och natur 11/9-13


Vi sorterar

&


Lägger livscyklar

Hunneberg 10/9-2013

Igår, 10/9, var vi ute på Hunneberg. Regnigt och kallt är två ord som beskriver vädret bra. Annars var det som vanligt mycket lärorikt. Här kommer dagen i bilder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi hittade en liten kompis (Y)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi är nöjda och glada! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Studiegruppsarbete- Vår jord

1. De fyra frågor vi har valt är dessa (med tillhörande länkar under):
 
Vilka olika former kan vatten ha?
http://www.uvc.uu.se/professorvatten/fragelada/faq.asp
http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/vattenivarlden/tiofragorochsvar/vadarvatten.5.7952d75d13ab5f785b595.html
Film: http://www.ur.se/Produkter/162283-Vattenmannen-och-Speed-H2O-vattnets-former
 
Hur bildas öken?
http://www.ne.se/lang/%C3%B6ken
http://www.ne.se/lang/%C3%B6kenspridning
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/varldens-oknar
 
Vad innebär regnskog?
http://www.ne.se/lang/regnskog
http://www.wwf.se/source.php/1340519/ekologiskafotavtryck_skogar.pdf
http://www.wwf.se/vrt-arbete/skog/1257255-skogens-roll-fr-att-rdda-klimatet
 
Varför finns det liv på jorden?
http://www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/irymden/liv.asp
http://www.ne.se/rep/om-livet-p%C3%A5-jorden-och-bortom
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/jordskenet-avslojar-livet-pa-var-planet
 
 
2. Det geologiska fenomen vi valde var:
Bioluminescence. Levande organismer som utsänder ljus. Många organismer i havet har denna förmåga. Ljuset är vanligen blått, grönt eller gult, och ibland även rött. Vissa djur kan sända ut olika färger från olika organ. De sänder ut ljuset för att locka fram och hitta byten eller för att kommunicera med andra inom samma art. Eldflugor är ett exempel på detta. 
 

Teknik

Vi har valt boken Barbapappa försvinner, därför vi vill visa elever att man kan hitta teknik i allt och inte behöver en teknikbok för det. Sedan också eftersom vi finner att boken stimulerar barns kreativa och fantasifulla sidor. Innan man läser boken med klassen så vill vi prata om och diskutera kring vad teknik innebär, genom en intresseväckande historisk tillbakablick hur teknik har uppfunnits och utvecklats och kanske genom en gemensam tankekarta, så att barnen vet vad de ska titta efter. Eftersom det är mycket bilder i boken är det enkelt att diskutera utifrån dem. 
 
Bokens framsida
 
 Eftersom Barbafamiljen kan förvandla sig till nästan vad som helst så löser de många problem genom det. Hur skulle man kunna lösa vissa problem i boken om man inte kunde förvandla sig till till exempel en båt, som de gör på denna bild? Här kan man också diskutera för- och nackdelar för vissa tekniska saker, till exempel, vad har segelbåtar för fördel/nackdel jämfört med en roddbåt, och så vidare.
 

Att låta eleverna testa olika saker i boken, genom expriment, är också något man kan göra. På denna bilden kan man låta barnen testa hur det fungerar att flytta något otympligt med hjälp av runda föremål. Detta kan man också testa ute i naturen. 


Även på denna bild kan man testa och undersöka. Hur uppstår en tornado? Hur liknar det till exempel den virvel det blir när man släpper ut vatten ur badkaret?

Vår jord, föreläsning - 9/9-13



Ny vecka, nya tag och nya växter!

Evert är på g! Högskolan väntar!!

Exkursion Dalbobergen 5/9-13

Under torsdagen var det vår tur att besöka Dalbobergens naturreservat i Vänersborg. Vi kikade på olika växter, hittade djur, gick tipspromenad, lekte lekar samt mycket mer. En lärorik dag ute i naturen.
 
 
 
Herre på täppan!!
 
 
 
 
Vi söker efter "oss själva"...
 
Fanns mycket fint att titta på
 
 
 
 
 
 
 
Skattjakt med egenbyggda kartor i 3D
 
 

Vi lär oss naturkunskap! 2/9-13

Till vår första lektion i naturkunskap fick vi testa olika laborationer. Vi fick ett papper med uppgifter där vi skulle undersöka vad som sker med en äppleskiva som får ligga framme ett tag, vad som händer när man gör tre lodräta hål i sidan av ett vattenfyllt mjölkpaket samt skapa en pastanyckel. Vi fick ställa hypoteser till  uppgifterna och testa våra teorier för att se vad utsagan kom att bli och hur man kunde göra för att få ett annat resultat.
 
Vår pastanyckel
 
 
 
 

Gruppen Evert

                                            


Meliha, 21 år bor i Lidköping och umgås gärna med sina vänner. Meliha kom till Sverige från Bosnien när hon var ett år och pratar flytande bosniska.

 

 
Emilia, 21 år, från Lidköping. Gillar att umgås med vänner och familj på fritiden. Bor tillsammans med pojkvännen, katten Malte & kaninen Hedda.  Malin, fyller 21 år i december och tycker bland annat mycket om att träna. Malin bor med sina föräldrar och syster i Hällekis.
 
 
 

Maria, bor i Skara. Intressen: Främst konst, musik, teater, bild, dans... men också människor, historia, religion, filosofi och alltmer den fascinerande, vackra & gåtfulla Naturen...

Är ift med Jean-Marc som är italiensk men född och uppvuxen i södra Frankrike och har två tonårsbarn; Mathilda 15 & Marco14, som också är franskfödda. Familjen bosatte sig i Sverige hösten 2008. 

 

Vi förväntar oss att under kursens gång få en bra överblick och grundkunskaper kring vad det innebär att undervisa inom naturkunskap. Att öppna ögonen för vad naturkunskap är och få ideer kring hur man på bästa sätt kan lära vidare det till de barn vi i framtiden kommer att arbeta med..
 
Naturkunskap ses av många som någonting svårt, och förknippas ofta till att man måste plugga mycket på olika formler och till exempel lära sig kroppens alla muskler. Att få barn att se att det är så mycket mer kan bli en utmaning, men vi hoppas att få inspiration till detta i denna kurs - att få barn fascinerade av saker man knappt kan förstå och att också finna samband och hitta lösningar på saker man alltid har funderat över
 

 

 
 
 

Tja ba!

Mitt första inlägg.

evertnaturvetenskap.blogg.se

En skolblogg av Maria, Meliha, Malin & Emilia

RSS 2.0