Teknik

Vi har valt boken Barbapappa försvinner, därför vi vill visa elever att man kan hitta teknik i allt och inte behöver en teknikbok för det. Sedan också eftersom vi finner att boken stimulerar barns kreativa och fantasifulla sidor. Innan man läser boken med klassen så vill vi prata om och diskutera kring vad teknik innebär, genom en intresseväckande historisk tillbakablick hur teknik har uppfunnits och utvecklats och kanske genom en gemensam tankekarta, så att barnen vet vad de ska titta efter. Eftersom det är mycket bilder i boken är det enkelt att diskutera utifrån dem. 
 
Bokens framsida
 
 Eftersom Barbafamiljen kan förvandla sig till nästan vad som helst så löser de många problem genom det. Hur skulle man kunna lösa vissa problem i boken om man inte kunde förvandla sig till till exempel en båt, som de gör på denna bild? Här kan man också diskutera för- och nackdelar för vissa tekniska saker, till exempel, vad har segelbåtar för fördel/nackdel jämfört med en roddbåt, och så vidare.
 

Att låta eleverna testa olika saker i boken, genom expriment, är också något man kan göra. På denna bilden kan man låta barnen testa hur det fungerar att flytta något otympligt med hjälp av runda föremål. Detta kan man också testa ute i naturen. 


Även på denna bild kan man testa och undersöka. Hur uppstår en tornado? Hur liknar det till exempel den virvel det blir när man släpper ut vatten ur badkaret?


Kommentarer
Louise Thielfoldt

Hej! Vad kul att ni valde en bok som inte självklart har med teknik att göra egentligen. Det är, som ni skriver, teknik i så mycket mer än vad elever tänker och därför tycker vi att det var ett smart drag av er att välja en sådan här bok för att få upp elevernas ögon för att teknik finns överallt omkring oss. Det är också intressant att ni genom olika saker som händer i boken kopplar och diskuterar tekniska saker runt oss. Vi gillade också att ni med hjälp av boken låter eleverna göra egna experiment så man på det viset blandar teori och praktik. /Skogsmullarna

2013-09-10 @ 16:10:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

evertnaturvetenskap.blogg.se

En skolblogg av Maria, Meliha, Malin & Emilia

RSS 2.0